lördag 14 mars 2009

Ord jag vill minnas

En vän till mig gav mig chansen att upptäcka dessa vackra ordspråk på latin, och visst är det så att man ska följa sitt hjärta.



Aegroto, dum anima est, spes esse dicitur
"Så länge det finns liv, sägs det finnas hopp för den sjuke"

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
"Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken"

Carpe diem
"Fånga dagen" (Njut av dagen)

Crea diem
"Skapa dagen"

Dum spiro, spero
"Så länge jag andas, hoppas jag"

Errare humanum est, ignoscere divinum
"Att fela är mänskligt, att förlåta gudomligt"

Fides, spes, caritas, maior autem horum est caritas
"Tro, hopp och kärlek, och störst av dem är kärleken"

Iuvenis et magnificus miles sum fidem mihi habens vitam persequor.
"Ung och stolt, jag är en krigare. Med tron på mig, går livet vidare."

Nosce te ipsum!
"Känn dig själv!"



Pia

1 kommentar:

Anonym sa...

"Ung och stolt, jag är en krigare. Med tron på mig går livet vidare" är ett citat ur Ultima Thule-låten "Ung och stolt"... Personligen tycker jag inte Ultima Thule står för särskilt mycket "vardagsljus", men jag vet inte...