måndag 25 augusti 2008

För sömnlösa själar

Problem att somna, oregelbunden sömn, att sova på fel tider eller att inte sova alls. Sömnproblem kan se ut på lika många olika sätt som vi är människor i Sverige och de flesta kan nog instämma i att sömnrubbningar nästintill blivit en folksjukdom. Sömnproblem kan bero på så himla mycket olika saker och även om jag än idag inte alltid sover som jag borde så har jag genom att hitta orsaken till mina sömnproblem kunnat förbättra mina sovvanor avsevärt.

En del anser att olika former av sömnmedicin kan hjälpa dig till bättre sömn. Jag säger att det är en kortvarig lösning. Många av de mediciner som skrivs ut för att förbättra någons sömn är ofta vanebildande och/eller beroendeframkallande. Kroppen vänjer sig efter ett tag vid pillret du tar varje natt och det slutar ofta med att du behöver ta fler tabletter i högre doser för att kunna somna.

Jag vill tro att det finns bättre metoder mot sömnproblem än kemikalier. Av vissa har jag hört att det faktiskt är så. Jag har fått en del tips ang sömn. Här kommer två exempel;

1) Om du ligger i din säng och inte kan sova så gå upp. Gör någonting annat en stund - läs en bok, slötitta på TV etc. Ligger du kvar i sängen och vrider och vänder på dig så kommer din hjärna att förknippa sängen med sömnlöshet och du kommer få fortsatt svårt att somna i din säng.

2) Använd sängen som säng och ingenting annat. (Detta är lättare sagt än gjort). Jag har fått lära mig att man endast ska sova i sängen. Inte äta i den. Inte se på TV i den. Inte sitta med laptopen i den osv. Sängen ska bara förknippas med sömn. Det ska tydligen vara hjälpsamt.

En orsak till att jag ofta ligger sömnlös på nätterna är för att jag tänker alldeles för mycket. Jag ligger ofta och oroar mig för att jag ska glömma saker som ska göras under morgondagen. Känner du igen dig? Mitt tips: köp ett gäng post-it-lappar att ha på sängbordet. Skriv ner dina orostankar och saker du behöver komma ihåg till morgonen därpå. (För mig kan det bli uppåt fem, sex post-it-lappar men det är ju helt okej). På så sätt kan du förhoppningsvis släppa allt som snurrar i huvudet och somna om.

Sedan har väl alla sina egna knep för att försöka få sin behövliga nattsömn. Här kommer två icke-kemikaliska lösningar som ofta fungerar (iallafall för mig):

1) Lavendel har en lugnande effekt. Kanske kan du använda eterisk olja eller doftljus med lavendeldoft.


2) Koka varm mjölk, ta en sked honung i om du vill och drick ur din favoritmugg. (Välling går också bra om du föredrar det framför varm mjölk). Detta knep har min mormor lärt mig - det är ett ganska vanligt husmorsknep. Jag använder mig ofta av det här och det fungerar alltid!

Om du inte kan somna - testa:

- läs en supertråkig bok

- gör avslappnings- och eller andningsövningar
- fokusera på ljuden i rummet utan att störa dig på dem
- gör en önskelista i huvudet

Det finns troligen tusentals olika sätt att komma till ro. Hitta de metoderna som fungerar för dig!

Ge dig själv kärlek i form av sömn,
du är viktig och likaså din kropp!

/Pia

Inga kommentarer: