tisdag 26 augusti 2008

Om vardagsstruktur utan tvång

Tillbaka i skolbänken sedan i torsdags. Det märks att det tar lite tid innan rumpan satt sig tillrätta i de blåa stolarna och innan händer och fingrar värmt upp med pennan på blocket. Jag blir snabbt trött av allt lyssnande och skrivande. En mugg med kaffe från
fem-kronors-automaten kan kännas som en räddning ibland.

Men jag hade egentligen inte tänkt att skriva om mig i det här inlägget. Jag hade tänkt skriva ner några av mina tankar kring vikten av struktur i vardagen. Inlägget blir nog lite av ett bollplank för mig själv så jag hoppas att ni står ut med att jag "tänker" högt.

Har du egna synpunkter, tankar eller funderingar kring det här (eller andra) inlägg så tveka inte att kontakta oss på våran mailadress som du finner högst upp på sidan.

Personligen tror jag att alla mår bra av att ha någon form av struktur i vardagen. "Normalt" sett så har ju flesta redan det tack vare skola och/eller arbete men självklart finns det människor som inte alls har detta naturligt i livet - t ex människor som är sjukskrivna och på ett eller annat sätt inte klarar av eller orkar med studier eller jobb. Mår man dåligt, vad det än beror på, så tror jag att vikten av struktur och sysselsättning väger ännu tyngre. Jag har mött läkare som gärna velat ordna mina dagar med hjälp av ett schema. Jag tror på struktur och aktiviteter men kallar det ogärna för schema - det låter så strikt och tvunget. Att föra in struktur i sin vardag kan ta tid och behöver inte betyda att man inte kommer att ha en endaste lugn stund - tvärtom - vilostunder ska också planeras in. Hur man strukturerar sin vardag är upp till var och en att upptäcka. Alla är så olika och vissa vill ha full aktivitet, andra inte.

Ju sämre man mår desto svårare är det att orka stimulera, strukturera och aktivera sig men också desto viktigare.


Se det som sagt inte som ett schema (om du inte vill det förstås) - se det som någonting bra du gör för dig själv. Hitta aktiviteter som Du känner är värdefulla för Dig. Känn dig inte tvingad att göra sådant du inte känner lust till. Man ska inte tvinga in strukturen i sitt liv - presentera den som ett positivt inslag i din vardag.

Försök inte le om känner för att gråta men skräm inte bort skratten för att ägna dig åt tårar.


Så hur strukturerar jag mina dagar? Det kan jag dela med mig av som ett inslag i detta inlägg. Största delen av veckorna tillbringar jag som sagt i skolbänken och oftast följer läxor och hemuppgifter med hem och "säkrar" kvällen. När jag inte går i skolan så försöker jag planera in saker som gör mig gott. Beroende på hur jag mår i stunden så kan mina aktiviteter vara allt ifrån en promenad i skogen, en fika med vännerna, fönstershopping i centrum eller att ta en tupplur i soffan till att gå till gymmet, se en film, läsa en bok, blogga osv. Varje människa har nog en hel del egna idéer och det är viktigt att du hittar det som känns bra för Dig. Kanske vet du redan hur du skulle kunna strukturera dina dagar eller så behöver du upptäcka det. Prova på!

Ibland är det svårt att se funktionen av att strukturera sin vardag. Funktionen som strukturen förhoppningsvis ska fylla är att man kan undvika långa stunder av ensamhet, negativa tankar och tristess. (Här är vi alla precis lika olika som i andra situationer, kanske gillar du att vara ensam, kanske inte. Strukturen kan fylla olika funktioner för olika människor).


Kom också ihåg att det är helt okej att inte alltid orka. Det är helt tillåtet att att bara ligga i soffan en hel dag, ibland behövs det med. Så länge man inte gömmer sig under täcken vareviga dag så är det nyttigt att bara få vara då och då.

Hitta de metoder som Du tror på. De metoder som passar Dig. Det viktiga är att du bibehåller din nyfikenhet på livet och inte glömmer bort att världen är nyfiken på Dig!

Du behöver inte alltid vara på språng,

man hinner med att leva ändå!

/Pia

Inga kommentarer: