onsdag 27 augusti 2008

Hitta ditt lugn

Jag är en människa med mycket energi. För att jag ska hålla i längden behöver jag återhämta mig. Under den senaste tiden har jag upptäckt mitt sätt att varva ned. Det började med att jag satt ute i gräset och drack kaffe. Solen gav mig en behaglig värme. Jag lyssnade på låten Stilla ro och längtan med Magnus Carlsson och Åsa Jinder. Jag satte mig i skräddarposition och lät mina armar vila mot benen. Jag drog upp axlarna högt för att sedan kunna slappna av. Jag sträckte på min rygg och slöt mina ögon. Jag satt relativt offentligt men den behagliga känslan i kroppen fick mig att fortsätta blunda. Jag gav min själ ro.

Jag har fortsatt att varva ned på det här sättet. Ibland genom att sitta i sängen. Ikväll satt jag på en filt på golvet. Jag satte min mobil på ljudlös och gömde den fasta telefonen under kudden. Jag lät låten Stilla ro och längtan fylla mitt inre. Jag släckte ned alla lampor och tände fem värmeljus. För varje ljus tänkte jag på en positiv egenskap hos mig. Ljus för min vilja. Ljus för mina drömmar och tre till. Se dina egenskaper. Se dig!

Jag har länge sökt en vila som passar mig, men har haft svårt att hitta något lämpligt. Jag tror inte att en metod passar alla, med tanke på att vi är olika. Testa dig fram! Efter år av både inre och yttre stress är det en frihetskänsla att kunna ta det lugnt.

A n d a s .

/Josefin

5 kommentarer:

mikaael sa...

Hallåå:)
vilket fint inlägg du skrev idag! :)
det med andningsövningar är jätte bra! det blir en form av meditation! den typ av andning gör så kroppen får harmoni och lugn:)
hur ere me dig jossan?
puss o kram

Helena sa...

Jättefint. Så otroligt viktigt!

mikaael sa...

hallåå:)

joo de va riktigt skönt att klippa de kontakterna.. trots att de inte va på de sjystaste av sätt..

ryggen jaa du:P haha! vägrar ge med sig! men den blir bättre!

jaaoo det är ett sådant föredrag:) har skrivit 13 sidor,,:)
hur ere me dig? vad görs nu btw?
krraam

Anonym sa...

Hehe aah hon är så grymt irriterande!
Lät skönt det där lugnet :)

Anonym sa...

bra tips :) jag behöver verkligen ett sätt att göra mig lugn, jag brukar sova i typ 20 timmar :S men det vill man kju inte heller...

Hur är det idag då?
TACK FÖR LYCKOÖNSKNINGARNA :)
*kram alec*