tisdag 16 december 2008

När drömmarna blir verklighet

"Sluta aldrig drömma,
sluta aldrig be.
Sluta aldrig önska,
under kan ju ske"

Och jag vill kanske inte kalla mitt nuvarande liv för något under eller mirakel men jag vill tro att jag kan lyckas inge hopp i någon om att drömmar kan bli verklighet - jag är ett levande exempel.

Oavsett vilka mål man satt upp i sitt liv och oavsett hur lång tid det må ta att komma dit så kan man, alltid, lyckas och det ligger en sådan oerhörd vikt i meningen ge aldrig upp. Morgondagen kan ju komma med någonting som du säkert inte vill missa. Vakna varje morgon med nyfikheten som fokus - varje dygn bidrar med sina 24 timmar och livet bidrar med erfarenheter som utvecklar oss som människor.

Jag minns inte exakt när jag bestämde mig för att arbeta inom vården. Någon gång under mina år som patient så bestämde jag mig för att jag ville bli undersköterska och när jag bestämmer mig för någonting så ser jag till att klara av det. Mina drömmar var länge drömmar men när jag med hjälp av min envishet lyckades vända livet åt rätt håll och i augusti 2007 började min tre terminers långa utbildning på KomVux. I slutet av första terminen befann jag mig dock oftare på en psykiatrisk slutenvårdsavdelning än i skolan och även om jag fick kämpa ganska hårt för att hålla huvudet ovanför ytan så gav jag någonstans aldrig upp den där drömmen och jag minns att jag hela tiden hade bestämt mig för att klara mig igenom utbildningen. En diagnos och ett beteende som jag visste att jag skulle kunna jobba bort, de mörka ångestmonstrena som inte tillförde livet någonting positivt - så länge jag fortfarande ville så skulle ingenting få stoppa min dröm. Idag sitter jag, tre terminer senare, med en undersköterskebrosch i handen - jag tar nu i veckan min examen som undersköterska och även om jag är stolt över mina toppbetyg så spelar de ingen större roll - det som betyder är att jag höll fast vid min dröm, aldrig gav upp och tillslut gjorde drömmen till verklighet. Det går, tro mig!

Nu väntar min framtid med nya drömmar som jag även de ska hålla fast vid och aldrig tappa greppet om. Oavsett vad man drömmer om så ska man veta att drömmar inte alltid behöver förbli drömmar - de kan bli verklighet och om du vill så når du dit!

/Pia

1 kommentar:

Anonym sa...

Ett stort och varmt GRATTIS till din examen Pia!
Jag vet att du har kämpat hårt för att nå ditt mål; du är värd all beundran.Starkt att kunna vända livet till en sådan positiv resa.Även om den fortsatta resan; livet, inte alltid kommer att gå som på räls( för vem gör den det) så vet jag att du kommer att resa långt även om tåget ibland måste göra uppehåll ibland för att strömmen bryts eller rälsen måste röjas när ett oväder dragit fram.....
Lycka till på resan( bry dig inte om att köpa returbiljett för den kommer du inte att behöva).Kerstin