tisdag 2 september 2008

Hjälp till självhjälp

I min bokhylla har jag många böcker som är relaterade till kropp och själ. När jag läste vissa av dem för några år sedan blev mina tankar förvärrade. Troligen kan jag läsa dem idag utan samma reaktion, efter som att jag har kommit långt. Jag väljer dock att inte läsa. Jag vill fokusera på ljuset.

De böcker som varit/är en hjälpsam hand i min vandring mot friheten, kanske kan hjälpa dig?


Självkänsla Nu! - Mia Törnblom

Mia är en förebild för mig. Hon har varit i det allra svartaste kaoset och nu föreläser hon om sin väg tillbaka och hur vi kan stärka oss själva. Hon arbetar som coach i personlig utveckling.

I boken reder hon ut begreppen självkänsla och självförtroende. Hon skriver om betydelsen av att ha en god självkänsla och vi får tips om hur vi kan stärka självkänslan. Boken innehåller relevanta övningar och frågeställningar.



En annan coach jag absolut vill belysa är Emma Phil. Även hon har ett kämpigt förflutet. Jag har själv blivit coachad av henne och övningarna anpassades efter mina behov. Hon är en människa med mycket värme, förståelse och kunskap. Hon fick mig att våga. Våga se mina positiva egenskaper. Att tillåta mig.

Emmas hemsida:

http://www.inspirera.nu/



Bli vän med kroppen & maten - Camilla Porsman

Efter år av mailkontakt med Camilla skriver jag med mitt hjärta att hon är underbar! Hennes sätt att bemöta mina frågor, hennes tips och hennes syn på kropp och själ i allmänhet. Hennes otroliga engagemang, erfarenhet och kunskap. Hennes värme och vänlighet. Ordet Tack räcker inte.

Boken innehåller både väsentlig fakta om ätstörningar. Den har många citat från verkligheten. Flera av citaten känner sig nog många med en ätstörning igen sig i. Camillas sunda åsikter finns anknytna till citaten och kan vara en hjälp när tankarna far omkring. Boken har ett flertal övningar för hur vi kan stärka oss själva och råd var vi kan söka hjälp.



Mattillåtet - Gisela Van Der Ster

Även en person jag har haft kontakt med. Hon var min dietist. I boken tar hon sönder myter kring kroppen och maten. Hon har stor erfarenhet av ätstörningar. En absolut läsvärd bok för den drabbade och anhöriga men även för människor överlag. Hur många har inte ägnat sig åt bantning i någon form? Hur många står framför spegeln och inspekterar sig själva med en negativ syn? Många. Ät allt, men inte alltid upplever jag att Gisela förmedlar. Så sant!



Jag tror på att jobba med själen istället för att fastna vid ett antal kilo. Fokusera på det du Mår bra av. Är du harmonisk så känner din kropp den harmonin och jobbar då med dig istället för mot dig. Det synsättet har jag mycket att tacka Camilla Porsman för!

Det är inte lätt att leva som man lär, men jag försöker mer än någonsin!

/Josefin

Inga kommentarer: