tisdag 9 september 2008

Det är okej att inte alltid vara på topp

Jag fick frågan "Om du var barn och såg dig själv som vuxen, skulle du vara nöjd med den du blivit?" Idag kan jag säga ja, jag skulle vara nöjd med den jag blivit. Allt det jag gått igenom har format mig precis som vatten kan forma stenar. Jag må ha fått en del skrubbsår på vägen men utan dem hade jag inte varit jag.

Livet är ingen dans på rosor - vilket kan låta klyscigt men är sant - och visst finns det stunder där man tror att ljuset i tunneln är ett tåg. Alla kan snubbla eller kanske falla en bit. Kanske får du ännu fler skrubbsår på vägen. Men vet du? Det är helt okej. Det är helt okej att inte alltid vara glad, att inte alltid vara stark och att inte alltid orka. Bakslag (eller vad man än kallar dem) hör till livets gång och du måste tillåta dig själv att falla lite ibland.

Det är okej att gråta och släppa taget om verkligheten ett tag. Det är okej att ligga i sängen en hel dag om man inte orkar annat. Det är okej att inte vilja göra allt som andra gör.


Kasta inte smuts på dig själv om du faller - det betyder inte att ditt liv inte längre går att leva eller att du har misslyckats med att vara du. Om du ser till att alltid resa dig efter varje fall och gå vidare även om du har skrubbsår på knäna så kommer pusselbitarna så småningom att lägga sig rätt, precis där du vill att de ska vara.

Du är bra! Du är stark! Och det är okej att gråta ibland!
Var stolt över vad du åstakommit och tappa aldrig tron på dig själv!


Skrubbsåren läker med tiden, so does your soul.


/Pia

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm jag skulle INTE vara nöjd..
vem fan e glad psykiskt sjuk..

KOlla gärna in sidan, lite nya inlägg och så.
Om du har roliga journalanteckningar eller inte har skrivit till
mej om din diagnos är du välkommen på psykiatrin@hotmail.com
Kram P

Anonym sa...

ingen är nog glad psykiskt sjuk men jag är frisk idag och är glad och stolt över mig själv! precis under sjukdomsåren kunde jag inte känna så men IDAG kan jag säga det för idag är jag frisk!

Anonym sa...

"...och visst finns det stunder där man tror att ljuset i tunneln är ett tåg..."

-----------------------------------

Bra formulerat!

Från Fredrik (Jossans kompis). Tåget kan ju som i denna metafor betraktas antingen som avlägsnande (onåbart) eller att det kommer rakt emot en i full fart. Men jag tror du syftar på det förstnämnda.