fredag 26 september 2008

En kaffe latte med skum på toppen

Att små saker kan förgylla ens vardag är ju helt underbart. Eftersom de kan vara små så är det lätt att missa vardagens guldkorn. Håll ögon och öron öppna, de kan komma då du minst anar det. Jag tänkte dela med mig av ett litet guldkorn jag tog vara på idag.

På komvux är vi vana vid kaffemaskinen som spottar ut en liten plastmugg innehållande nescafe (alltså varmt vatten och pulverkaffe) när man matar den med en femkrona. Kaffet är egentligen under all kritik men det är billigt och ibland nödvändigt för att orka hela dagen. Idag fick jag njuta av annat än femkronorskaffe. Vi hade tid för grupparbete idag och vi fick själva bestämma när, var och hur vi skulle jobba. I min grupp valde vi att placera oss på ett kafé i centrum. Ganska ogenomtänkt då de renoverar och bygger om i centrum vilket gjorde att vi fick arbeta under metallborrarnas ljud då och då. Men det jag ville komma till var att vi idag satte oss med varsin nygjord kaffe latte, som visserligen kostar 20 kronor mer än maskinkaffet på skolan, men så är det ju så mycket godare också! Vanligtvis tar man en kopp kaffe för givet. Det har jag nog oftast alltid gjort. Men idag, när jag drack latte med skum på toppen, såg jag till att njuta (för från och med måndag blir det nog pulverkaffe igen).

Tänk att en kopp kaffe kan göra så mycket. Som vi säger här på vardagsljus: försök att se det du annars tar för givet.


Det är värt det!

/Pia

1 kommentar:

Renate sa...

Jeg hadde varm sjokolade med krem og sokoladepulver på toppen idag!

Virkelig dagens lyspunkt :D