tisdag 30 september 2008

Ge dig själv en ljuspunkt

Idag insåg jag att man inte bara kan leta efter eller uppmärksamma vardagsljus som finns i våran vardag - idag kom jag på att man faktiskt kan ge sig själv någonting som lyser (bildligt talat då). På min första lektion i skolan idag blev vi introducerade i fördjupningsarbetet som ska vara inlämnat senast den 14 november. Vi fick cirka en timme på lektionstid för att arbeta med fördjupningen och jag fick flera sidor skrivna - det rullade på så bra. Min erfarenhet är att man ska passa på med whtever-it-is när man märker att det flyter på bra. Ett ganska bra exempel är när man ska städa. Städning känns oftast ganska tråkigt och när man väl är igång så är det lika bra att hålla järnen i elden liksom. Så när jag kom hem idag kände jag att det var uteslutet att sätta mig med instuderingsfrågorna till provet på torsdag, däremot kände jag mig taggad inför fördjupningen så varför inte utnyttja min lust att studera? Så jag har suttit i några timmar (med pauser of course) och är nu klar med fördjupingsarbetet som blev cirka sex A4-sidor långt. Detta innebär att jag har ett arbete mindre att tänka på för nu är det klart och på så sätt lättade jag ryggsäcken på min rygg och gav en stor ljuspunkt till mig från mig. Att ge sig själv det där lilla extra behöver inte innebära ett fördjupningsarbete. Lägg ribban själv med rimliga mål. Kanske man kan börja med att ge sig själv en tupplur, unna sig själv en glass, eller vad som helst som gör Dig glad!

Idag är jag en erfarenhet rikare - jag kunde ge mig själv lite vardagsljus - du kan också!

/Pia

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tittade i min gästbok först idag. Tack för ert fina inlägg. Vilket jättefin sida ni har. Dels rent designmässigt - den skänker lugn - och innehållsmässigt!

Stor kram!

Anonym sa...

av en slump hamna jag här och se vem som har denna blogg och underbara PIA:)

Anonym sa...

"...Att ge sig själv det där lilla extra behöver inte innebära ett fördjupningsarbete..."

---------------------------

Det är ett fördjupningsarbete. : )

Fredrik , heh 2