torsdag 11 september 2008

Om energi (ur alternativ medicinens synvinkel)

I min undersköterskeutbildning läser jag bl a ämnet Alternativ medicin. Det handlar alltså just om alternativa metoder jämfört med den skolmedicin de flesta är upplärda med. I skolmedicinen knaprar vi piller när vi får huvudvärk, ska man tänka alternativt så finns det flera sätt, bl a att dricka speciella tesorter, som lindrar och dessutom är skonsammare mot magen.

Idag pratade vi om energi. Tankar är energi präntar våran lärare in i oss och det kan man nog hålla med om. Vi fick lära oss idag att man kan "läcka energi" (om man nu tror på det här med alternativ medicin) och jag tänkte komma med tips som jag fick lära mig idag.

För att inte läcka energi, undvik;
- dålig blandning av metaller (ha pengar, mobiler och dylikt långt ifrån dig själv)
- energitjuvar (akta dig för människor som ibland suger ur din energi)
- dålig kost (som t ex godis och annan form av socker)
- rökning
- dålig sömn
- för lite motion
- jordstrålning (som exempelvis något som kallas currylinjer)

Fyll istället på din energi med hjälp av;
- tänk positivt
- ät bra mat (obesprutad, ekologiskt, utan transfetter)
- meditera (det får din hjärna att koppla av)
- omge dig med positiva människor

Det du är inställd på dras till dig - välj alltså positivt före negativt. Man får det man behöver och det man sänder ut kommer tillbaka.

Något att iallafall fundera på, men det är frivilligt!

/Pia

3 kommentarer:

mikaael sa...

Såå rätt allt du har skrivit!

Energitjuvar finns det verkligen, jag tänkte direkt på GUBBJÄVELN från förra veckan:P
hehe!
allt bra annars?

Bra inlägg idag!

kraam

mikaael sa...

uscha buscha alltså för energi busarna!

de e bra här, något trött i ögonen men glädjer mig över att helgen är här! :)

nåt roligt som händer i helgen?
kram

mikaael sa...

Halloj:)
tack så mycket! oh jag vet det är hur gott som helst! plus att det är grymt bra för läpparna också.

Pia: jag ska ut lite i helgen med kompisarna, rulla hatt som man säger :P

ha en trevlig helg båda två! kramar