torsdag 14 augusti 2008

Om drömmar och att nå dit

Om exakt en vecka kommer jag få slita upp mig själv ur sängen (jag är ingen morgonmänniska), äta frukost, göra mig iordning och ta mig ner till bussen. Där kommer jag träffa flera av mina kursare och när vi tryckt på den röda stoppknappen på bussen och klivit av vid Båtstorp så följer en kort väg upp till komvux. Klockan 10.40 kommer jag att bänka mig inför tredje och sista terminen på omvårdnads(undersköterske)prgorammet.

Mina tankar kring det här inlägget startade en "utvecklingsprocess" när jag tänkte på att många människor inte når sina drömmar eller mål pga osäkerhet, rädsla samt brist på självförtroende och självkänsla.

I och med saker vi upplever, människor vi möter och situationer, av alla slag, som vi hamnar i så bygger vi upp drömmar, mål och förväntningar. Vad du drömmer om vet inte jag men se till att själv försöka ha koll på det. Du når längre om du vet vart du vill nå. Alldeles för ofta tror jag tyvärr att många inte vågar följa sina drömmar. Man kanske är rädd för att misslyckas eller göra någon annan besviken. Precis så kände jag när jag i augusti 2007 för första gången på över tre år satte mig på en stol i ett klassrum fullt av människor som jag aldrig ens sett förut. Jag var livrädd för att misslyckas och även göra andra besvikna. Jag insåg ganska snabbt att det var precis det som skulle hända - om jag inte började tro på mig själv. Om du har en realistisk dröm så måste du tro på dig själv för att kunna fullfölja den. Din största fiende är du själv och de viktigaste ingredienserna du behöver för att nå dina drömmar är tro på dig själv, envishet och lite jävlar anamma. Jag kan lova att det är en obeskrivlig känsla när man inser att man nått dit man hela tiden velat.

Jag är glad över att jag satte mig i det där klassrummet på komvux för ett år sedan. Där fick jag bl a träffa en hel rad av fina människor som idag ingår i min närmaste vänskapskrets. I december går en av mina drömmar i uppfyllelse. En dröm som jag för ett år sedan starkt tvivlade på att jag skulle få uppleva. I december blir jag färdig undersköterska.

Man når inte sin dröm över en natt eller två. Det fungerar tyvärr inte så att du vill någonting och sedan får det på studs. Ha tålamod. Ge inte upp vid första hindret (för hinder dyker alltid upp förr eller senare). Gå den väg du känner dig trygg med men var inte rädd för att prova en avstickande stig ibland. Fungerar det inte - gå tillbaka till huvudvägen.

Tips: sätt upp delmål. Mindre mål som kanske ligger mer närliggande i tiden. När mål efter mål efter mål är avklarade så finns det inte mycket som står ivägen mellan dig och din dröm.

Våga ge och våga ta. Våga lita på att du är bra!

/Pia

1 kommentar:

Anonym sa...

hoppas det blir en riktigt bra termin nu!
Och att din sommar varit bra?

kram kram
anne(grodisen på socker)