tisdag 12 augusti 2008

Vikten av att lyssna på sin kropp

(Min kropp är trött och kvällen har gått i vilans tecken.
Så föddes följande inlägg).


Hur duktig är du på att hand om dig själv? Min erfarenhet är att de allra flesta människor, oavsett ålder och kön, inte lyssnar tillräckligt mycket på kroppens signaler. Din kropp behöver lika mycket ömhet, kärlek och värme som din själ och ditt hjärta. Det är intressanta är också att det egentligen är ganska lätt att ta reda på vad din kropp behöver. Det kan behöva tränas upp ett sinne för att känna igen din kropps signaler men det går, du kan! Personligen så påverkas mitt psyke av hur jag tar hand om min kropp och vise versa. Det är lätt att fastna i en nedåtgående spiral om man inte tar hand om sig. Om jag struntar att lyssna på min kropps signaler och inte vilar när min kropp behöver vila så får mitt psyke ta smällen. Om jag inte tar hand om mitt psyke och det som finns inuti mig så kan fysisk sjukdom bli en konsekvens av det.

Och hur tar man hand om sig själv? Jag är absolut ingen expert och kommer bara med tips och råd utifrån mina egna erfarenheter, kunskaper och upplevelser. När du ska vila så ska du göra det fullt ut. Stäng av TV-apparater, datorer och mobiltelefoner. Vissa människor vilar helst kroppen i ett varmt bad, andra i sängen eller soffan. Hitta det som passar dig bäst. (Själv stortrivs jag i soffan med en stor kudde och en filt om så behövs). Prova dig fram så lär du dig hur du bäst vilar. Kanske vill du ha tystnad omkring dig, kanske trivs du med lugn musik från radion eller någon av dina favorit cd-skivor. Rökelser eller doftljus kan vara gynnsamt när du ska vila. Det som är viktigt är också att du försöker hålla huvudet tomt, om så bara för någon minut. Det finns flera sätt att ”rensa tankarna” eller bara låta tankarna passera utan att fastna och starta oroskänslor eller stress. I DBT (dialektisk beteende terapi) talar man mycket om mindfulness. Medveten närvaro. Jag tänkte inte dra någon redovisning om det här och nu men titta gärna på våra länkar eller sök själv efter information eller böcker om mindfulness.


Om kroppen skriker efter mat – ät. Om kroppen skriker efter sömn – sov.

Om själen skriker efter kärlek eller kanske en värmade kram – sträck ut din hand och lita på att någon tar den.

/Pia

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Lilla P!

Remember that? ;)


Det är underbart att se att du mår så mycket bättre!

Du inspirerar. Tack för en superfin blogg!

Kram Soma

Anonym sa...

Vilket underbart inlägg! Jag länkar till det direkt, eftersom jag just skriver ett inlägg om att lyssna på sin kropp :)