tisdag 19 augusti 2008

Om medveten närvaro - mindfulness

Du kanske har hört talas om medveten närvaro. Eller mindfulness som man säger på engelska. I DBT - Dialektisk Beteende Terapi - så arbetar man mycket med mindfulness. Att vara medvetet närvarande. Här och nu.

I DBT-terapin ingår ett moment som man kallar färdighetsträning. I färdighetsträningen gör man just det som färdighetsträning betyder - man tränar sina färdigheter. Alla de färdigheter som man snart lär sig att använda istället för destruktiva eller impulsiva handlingar. Färdighetsträningen sker alltid i grupp tillsammans med en eller två utbildade färdighetstränare. Man brukar ses en gång i veckan under ett två-timmars-pass. När jag gick i färdighetsträning så började vi de två timmarna med att göra en övning i medveten närvaro. Övningarna kan se väldigt annorlunda ut men har alla samma poäng - att man ska lyckas vara här och nu. Både i huvudet och i själen. En mindfulnessövning kan se ut så att alla medlemmar i gruppen får sätta sig till rätta i sina stolar. Vila armar och ben så att det känns bekvämt. Man får gärna blunda under övningen men det går också bra att fästa blicken på en punkt som inte stör. Färdighetstränaren som håller i övningen talat med lugn röst om vad vi ska göra. Det kan handla om att lägga märke till ljuden i och utanför rummet man sitter i. Lägga märke till sin egen anding. Hur bröstkorgen fylls och töms med luft varje gång du andas in. Och ut. Det kan handla om att lägga märke till hur golvet känns under fötterna eller uppmärksamma dofter i rummet. Det kan handla om väldigt många olika saker och hela tanken är att man ska fokusera på nuet. Inte sitta och undra vad man ska äta till middag eller hur mycket läxor man kommer få i veckan. De tankarna kommer ju mer eller mindre automatiskt och invarderar våran hjärna och i medveten närvaro är det tänkt att man ska kunna släppa dem. I alla fall för en liten stund. I färdighetsträningen har jag fått lära mig olika sätt att kunna släppa mina tankar. Jag delar gärna med mig utav två exempel. Se tankarna som moln som sakta flyger förbi - observera att de finns där utan att fasta i dem. Låt tanke efter tanke sväva förbi som moln på en himmel. En annan metafor kan vara att tänka sig ett rullband. När störande tankar dyker upp - packa i ditt huvud ner dem i varsin kartong, ställ dem på rullbandet och låt dem passera. Fastnar du så kan observera att "jaha, nu fastnade jag i den här tanken" och släpp den sedan vidare.

I början kan mindfulness kännas som en omöjlighet. Att vara medvetet närvarande är nog något av det svåraste som finns. Men det som är så bra - det går att träna upp. Faktiskt. Det kan kräva flera år av träning men vill man, så kan man.


Läs mer om mindfulness och medveten närvaro på internet.
Se även våra länkar.


Medveten närvaro är något som jag tror att alla människor skulle må bra av. Vi är så uppfyllda av tusentals tankar under våran vakna tid och på natten drömmer vi ofta om sådant vi upplevt under dagen. Att tänka för mycket leder ofta bara till stress och oro. Det är inte bara kroppen du ska ta hand om. Tänk på att din hjärna också måste få vila och att släppa alla de där tankarna, som gärna snor all energi för dig, är verkligen guld värt! Även om man i början kanske bara klarar av det i en halvminut.

Din hjärna kommer att tacka dig! Och i längden även ditt hjärta.

/Pia

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag gillar bloggen! Mycket intressanta och välskrivna texter. Ska nog prova det där med molnen/lådorna.

Har ända sen jag var ca 10 år haft en egenutvecklad grej för att tömma hjärnan (i början för att jag inte kunna sova). Jag tänker mycket koncentrerat på att "inte tänka på någonting", samtidigt som jag ser mig själv innuti nån sorts jämngrå, intetsägande belyst sfär. Låter ju helmärkligt, men det funkar för mig. Kanske en avlägsen släkting till mindfullness... :)

Fortsätt skriv, för nu prenumererar jag!